Mjödbloggen
Teckensnitts storlek: +

Inget annonserat nyårslöfte

Med ett nytt år brukar det göras nyårslöften. Mitt löfte å Mjödhamnens vägnar kommer vara att inte köpa några annonser i tryck. Det kanske verkar som ett udda löfte, men det finns många poänger i att göra det löftet, och att göra det publikt.

1. Ekonomiskt: är det oerhört svårt att rymma in annons eller marknadsföring i en enskild produktbudget när det gäller så småskaliga produkter som Mjödhamnen oftast producerar. Det främsta värdet i all typ av marknadsföring är därför istället att stärka varumärket. Men det finns bättre sätt att göra det på än att annonsera i tidningar. Det absolut viktigaste är att folk får tillfällen att smaka på våra drycker (mycket viktigare än att titta på dem på bild) och därför är mässor väldigt bra.

2. För många erbjudanden: Väldigt, väldigt många tidningar vill att Mjödhamnen annonserar, och det brukar komma bra erbjudanden från de flesta håll.  Det är roligt att så många vill se våra produkter i deras tidningar så väldigt gärna, och jag kan bara hålla med om att Mjödhamnens drycker skulle passa in perfekt i de många olika sammanhang som presenteras, men skulle jag ta alla dessa  erbjudanden skulle företaget snart gå under. Så istället för att försöka göra svåra val mellan många passande möjligheter att synas i tryck, väljer jag inga.

3. För mycket tidningar: Min personliga uppfattning är att tidningsbranschen har för många aktörer för sitt eget bästa och att antalet kanske fortfarande växer vilket möjliggörs eftersom finansieringen görs till stor del genom annonsering medan distribution ut till läsaren är gratis, samtidigt som läsarna antagligen mer och mer sällan faktiskt tittar i en tidning. Men även den här typen av konstlad överetablering börjar antagligen att spricka, varför annonserna ofta prutas ner mer och mer för varje år. Jag känner att jag inte vill bidra mer till situationen, och därför blir det bara digitalt om det blir något alls.

4. Striktheten i alkoholreklam: har ökat den senaste tiden.  Något som illustreras utmärkt i den här videon  . Den visar i och för sig också på att det fortfarande går att hitta på något roligt, men det blir nog fort gammalt om alla gör parodi på samma saker. Om presentationen måste vara stel, känns det mycket bättre att skippa det helt och hållet. Många av de annonser vi gjort tidigare är antagligen ej tillåtna i dagsläget, eftersom vi haft bild på drycker i en miljö och att göra något ’mindre bra’ i framtiden känns inte engagerande.  Likaså känns det inte engagerande att försöka tänja på gränserna och riskera lagligt krångel. Bättre att helt enkelt låta bli.

5. Rent miljömässigt: känns det väldigt illa att slösa 250 000 pappersbitar för att kanske lyckas sälja 10 flaskor (generöst exempel). Situationen kanske varit annorlunda om Mjödhamnen hade landstäckande butikstäckning på några av sina mjöd. Men så är ju inte fallet, utan för de flesta personer krävs en beställning via nätet för att de ska komma åt produkten, och då känns knappast tryckt media som det rätta. Digital annonsering kan också vara svår att befoga ekonomiskt i de flesta fall, men det är i alla fall miljövänligare.

 

Det var det. Nu kommer jag antagligen bli uppringd av en massa folk som vill att jag annonserar digitalt istället, så jag vill tillägga att jag även där planerar vara väldigt, väldigt restriktiv under året.

Vi vann mot Systembolaget i striden om cirkeldiagr...
Etiketter

Kommentarer

 
Kommentarer saknas

JOHAN PIHL

 

Johanskogen