Kära Systembolaget.

Idag är alltså sista dagen att svara på ert brev med hot om stämning och skadeståndskrav. Vi har, efter att ha tänkt noga på saken, bestämt oss för att avvisa ert krav. Vi vill inte sluta använda cirkeldiagram för att beskriva smaken på våra mjöd.

För den som inte följt historien så fick vi två dagar före julafton ett brev från era jurister, där ni kräver att vi inte ska använda cirkeldiagram, eftersom det liknar era “smakklockor” som beskriver sötma, beska, fruktighet, etc på hyllkanten. Ni har registrerat cirkeldiagrammen hos Patent- och registreringsverket.

Så här tänker vi när vi avvisar era krav: 

  1. Våra cirkeldiagram är inte lika Systembolagets. Systembolagets cirkeldiagram är enfärgade med en ring runt, våra är mer klassiska Excel-diagram och tvåfärgade.

  2. Fler små leverantörer har drabbats av de här kraven. Vi misstänker att ni kommer att fortsätta tills någon säger ifrån och i värsta fall driver det i en domstol.

  3. Konsumenterna drabbas. Ni hävdar att ni är upphovsman till innovationen Smakklockorna. Jag kan till viss del hålla med, men jag undrar om ni verkligen förstår potentialen i er egen innovation. Det är ett kommunikationsverktyg för smak - ett språk. Inte något man ska varumärkesskydda, utan snarare uppmuntra så många som möjligt att använda och lära sig förstå. Om alla tillåts använda samma språk så blir det lättare för konsumenterna.

  4. Är det här verkligen viktigt för er? Ingen vi talar med förstår varför ni väljer att lägga resurser på detta. Det känns som att er juridiska avdelning har fastnat med autopiloten på. Kan inte någon med överblick dra i bromsen?

  5. With great power comes great responsibility. (Som Spindelmannen säger.) Ni har monopol på alkoholförsäljning i Sverige. Ni är tiotusen gånger så stora som Mjödhamnen. Då måste ni kunna göra bättre ifrån er än att bara släppa loss era jurister på oss. Ni har ju ett ansvar för hela branschen; både leverantörer och konsumenter. Om ni tycker att juridik kring varumärken är viktigt så finns det en massa sätt att hantera det så att alla blir nöjda. Licensiera ut era cirklar, erbjud öppna api-er men framförallt, lyssna på hur vi andra i branschen och kunderna vill ha det.

Som vi skrivit tidigare på den här bloggen gillar vi ju egentligen er på Systembolaget. Ni gör mycket bra. Men här har ni hamnat helt fel.

 

Till Henrik Jäger,

Vi är av åsikten att vi redan upphört med användningen av de kännetecken som ni visar i Bilaga 2. Vi använde oss av dessa tidigare, men övergick till dem i bilaga 4. Tyvärr kan vi inte underteckna bekräftelsen i Bilaga 5 eftersom vi inte ser några kännetecken i bilaga 4 som tydligt påminner om dem i bilaga 2. Om ni tar bort hänvisningen till bilaga 4 med ett förtydligande från er att ni inte längre anser att kännetecknen i bilaga 2 och 4 påminner om varandra, så är vi villiga att skriva under.

 

Johan Pihl, VD, Mjödhamnen

 

Gå gärna vidare till vår Facebooksida och följ oss där. Vi uppdaterar där när något nytt händer i ärendet och vi har många engagerade följare.